Balša Brković - Moderator: Vladimir Vujošević Književno veče

  • Scena Trg pjesnika
  • Subota 05. Avgust 2017.
  • Vrijeme 21:00
Balša Brković - Moderator: Vladimir VujoševićBalša Brković - Moderator: Vladimir VujoševićBalša Brković - Moderator: Vladimir Vujošević

Balša Brković je rođen 1966. u Podgorici. Diplomirao je na Filološkom fakultetu u Beogradu, na Odsjeku za opštu književnost i teoriju književnosti. Objavio je pet knjiga poezije, Konji jedu breskve (Pegaz, Beograd, 1985), Filip boje srebra (CDNK, Podgorica, 1991), Rt Svete Marije (Aurora, Zagreb, 1993), Contrapposto (Dignitas, Cetinje, 1998) i Dvojenje (DUKS, Podgorica, 2001); knjigu priča Berlinski krug (Prosveta, Beograd, 2008) i dva romana, Privatna galerija (Durieux, Zagreb, 2002), koji je doživio četiri izdanja u preko 20.000 primjeraka i Paranoja u Podgorici (Vijesti, Podgorica, 2010), apsolutni hit godine u Crnoj Gori. Roman Paranoja u Podgorici je od jula do septembra 2010. prodat u preko deset hiljada primjeraka. Prevodi romana Privatna galerija objavljeni su u Češkoj (2007), Sloveniji (2006) i Albaniji (2007). Privatna galerija je u Monitorovoj anketi proglašena kulturnim dogaðajem godine u Crnoj Gori 2002. godine. Za ovaj roman Brković je dobio nagradu “Miroslavljevo jevanðelje” za najbolju knjigu proze u Srbiji i Crnoj Gori 2001–2003. Isti roman bio je nominovan u najuži izbor (4 knjige) za prestižnu tuzlansku nagradu “Meša Selimović” za najbolji roman na ex-yu prostoru u 2002. godini. U anketi beogradskog "Blica", Privatna galerija je uvrštena na listu deset najboljih postmodernističkih romana u Srbiji i Crnoj Gori. Pored poezije, Balša Brković objavljuje prozu i esejistiku. Bavi se i pozorišnom kritikom, kao i istorijom i idejama anarhizma. Početkom devedesetih godina pripadao je grupi crnogorskih intelektualaca koji su se usprotivili ratu i izolacionističkoj politici crnogorskih vlasti. Danas je urednik rubrike za kulturu i zamjenik glavnog urednika najuticajnijeg i najtiražnijeg crnogorskog dnevnog lista "Vijesti". Po ubjeđenju je anarhista.   -  www.booka.in

 

'Uvijek sam ostao vjeran jednom književnom načelu: prozu pišem kad ja to hoću, poeziju samo kad ona to hoće... Upravo zahvaljujući takvom stavu desilo se da između prošle („Dvojenje“, 2001) i ove knjige poezije prođe čak šesnaest godina. Kao olakšavajuća okolnost: u međuvremenu, objavio sam tri romana, knjigu priča i gotovo hiljadu novinskih kolumni i tekstova. Čitalac se sreo sa pjesmama „Crno igralište“ – i tu, na tom igralištu je sam. Hoću reći, malo je vjerovatno da bilo kakvi komentari (ili objašnjenja) pjesnika mogu promijeniti njegov doživljaj. Ali, štošta bi, ipak, trebalo reći. Duža forma je ključna „novost“ u odnosu na ranije knjige. Potraga za novim mogućnostima poezije je kao i potraga za Đavolom: nikada ne znate kuda će vas odvesti. Neke od pjesama ranije au objavljene u domaćim književnim časopisima. Pjesma koja otvara knjigu – „Svakodnevni dvadeseti vijek“ objavljena je samo na njemačkom jeziku (Das tӓgliche zwanzigste Jahrhundert) u časopisu Die Horen, broj 239, u prevodu Gudrun Krivokapić. Poema „Ona se pojavljuje nakon posljednjeg zareza“ je dio jednog ličnog eksperimenta. Naime, ovaj motiv, ova svojevrsna posveta Pazoliniju, prvo se desio kao kratka priča objavljena u knjizi „Berlinski krug“. Pretvaranje priče u poemu bilo je mnogo zanimljivie nego što sam očekivao: novi medij je porodio neka rješenja koja se, danas držim, bolja ili zanimljivija od onih što ih je nosila priča. U knjizi postoji sloj koji se tiče mog odnosa prema sedamdesetim godinama. Na stranu što je to decenija moga djetinjstva (pa sam njen navijač za sva vremena), držim da je iz današnje vizure ta decenija itekako važna: poraz onog duha koji su nam donijele sedamdesete bio je uvod u (neveseli) svijet kakav danas vidimo. U poemi „Sedamdesete“ trudio sam se da dočaram jednu vrstu retoričke arheologije, ali i zamah prevratničkog duha po kome ćemo uvijek pamtiti to vrijeme. Pjesma „Cigansko mlijeko“ problematizuje omiljenu epsku kategoriju „majčinog mlijeka“, ali i jedan pedagoški koncept koji danas takođe djeluje kao – arheologija. Što, naravno, ne umanjuje njegovu privlačnost. Na koncu, ovo je prva moja knjiga u kojoj se nalaze pjesme koje se čak i ne mogu napisati prije – četrdesete. A to jeste razlog za poseban odnos autora...'

B.B.

 

Vladimir Vujošević rođen je 30. avgusta 1986. godine u Podgorici. Diplomirao je 2012. godine  na Katedri za filozofiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Poslije diplomiranja, 2013. godine, predavao je filozofiju u Gimnaziji „Slobodan Škerović“ u Podgorici. Doktorske akademske studije na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu upisao je 2014. godine. Od 2016. godine radi na poslovima uredništva u Izdavačkoj kući „Nova knjiga“ iz Podgorice.

Bibliografija: „Romantizovanje odsustva u Staklenoj menažeriji Tenesija Vilijamsa“, Casca-elektronski časopis za društvene nauke, kulturu i umetnost. 4.4 (2015) ; „О једном осмијеху у старој српској књижевности“, Октоих: Часопис за српски језик и књижевност Матице српске – Друштва чланова у Црној Гори. V/6 (2015), 107 – 117 

image

Serena Gemez

Follow

About

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipi elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.