Novosti > Zašto se vječno smijemo Nušiću

Objavljeno: 1-Aug-2018

Zašto se vječno smijemo Nušiću

About Us

Ovogodišnji koncept Dramskog programa Grada teatra, savremeno čitanje klasičnih djela, nastavljen je na sceni Terase između crkava gostovanjem predstave “Sumnjivo lice” Branislava Nušića, po konceptu i u režiji Vojislava Arsića, sa potpisom dramaturga Milene Bogavac.

Hrabro, kritično, angažovano i politički i društveno potpuno izoštreno novo čitanje jedne od najizvođenijih i najpopularnijih drama velikog komediografa (napravljeno je u koprodukciji beogradskog Reflektor teatra, Mikser House –a i festivala „Nušićijada“), zapravo je predstava u predstavi – prati sve poznate događaje i junake, ali donosi i priču o nastanku i sudbini samog komada. Glavno pitanje koje ona postavlja publici je zašto se mi vječno smijemo Nušiću i zašto se ni poslije 130 godina, od nastanka „Sumnjivog lica“, društva na ovim našim prostorima nisu promjenila. Činjenicu da je Nušić danas klasik, i da se njegova komedija nalazi na spisku obavezne lektire za učenike osnovnih škola u Srbiji, u predstavi je polazna osnova da bi se pokazalo da ništa od onoga što nam je Nušić govorio nismo dobro shvatili – „Sumnjivom licu“ se ne treba smijati, jer je ono mnogo aktuelnije danas, i mnogo je veća tragedija našeg vremena, nego njegovog doba.  

Odlična glumačka ekipa -  Zoran Pajić (Jerotije Pantić),   Jelena Bogavac (Anđa), Isidora Simijonović (Marica), Đorđe Živadinović Grgur, Marko Panajotović, Uroš Novović, Aleksandar Vučković, Aleksandar Jovanović i Predrag Vasić, donijela je na scenu priču o svim bolestima srpskog društva danas, o boljim promjenama koje se vječito čekaju, a sporo ili nikada ne događaju, a koje je Nušić dijagnostikovao još 1887, kada je napisao “Sumnjivo lice”. Poigravajući se sa djelom koje šira javnost decenijama percepira kao lako, smiješno i, zapravo, veselo, predstava koju je budvanska publika ispratila ovacijama donijela je pravi kritički potencijal koji ona ima.

Kako je izjavila Jelena Bogavac, umjesto lakoće i razbibrige ovo “Sumnjivo lice” nas tjera da se zamislimo, u osnovi je politički komad, iako “razbija” i brojne društvene stereotipe, počev od položaja žena danas, do raznih nacionalizama.

-Mi u predstavi preispitujemo da li smo se i u kojoj mjeri promjenili i mi kao ljudi, i naša društva koja smo stvorili, i kao što je publika mogla da vidi, ne samo da nismo postal bolji, nego su od vremena Nušića sve naše slabosti postale još gore. Jerotije, Vića, Joca Pandur, Žika, pisari Tasa i Milisav, Miladin…, danas prepoznajemo kao još strašnije predstavnike korumpirane i nepismene srpske vlasti, o kojoj je Nušić govorio s kraja XIX vijeka. Jer, ono što se u to vrijeme radilo nekako je ipak bilo sklonjeno od očiju javnosti, a danas je sve transparentno, vidljivo, danas se političari i ne trude previše da sakriju šta rade, ovo je doba kada djeca počinju da se rađaju u rijaliti programima. Živimo jednu potpuno tabloidiziranu i vulgarizovanu stvarnost, kakva u Nušićevo vrijeme ipak nije postojala, i imala je kakav – takav sistem vrijednosti. Danas on ne postoji, često ni u minimalnim naznakama. S druge strane, dobro je da u Srbiji postoji pozorišni proctor na kojem može da izađe i ovako, u svojoj kritičnosti potpuno ogoljena I oštra predstava, i na to smo svi ponosni, posebno reflector teatar – izjavila je Jelena Bogavac.             

Popularni glumac Zoran Pajić podsjetio je na činjenicu da Nušićevo djelo čitavih trideset šest godina nije moglo da se izvede ni na jednoj srspkoj pozorišnoj sceni, i to sve zbog pominjanja dinastije (Obrenović), i da je “Sumnjivo lice” doživjelo premijeru tek 1923, u Narodnom pozorištu u Beogradu, kada je ta dinastija smjenjena na vlasti.

-Ovo je djelo koje govori o našem mentalitetu, o našim naravima, karakterima, o našoj upornoj doslijendosti u tome da naše države ne budu pravne, o vječnosti birokratije i korupcije, i pokuašvamo da pokažemo upravo tu njegovu kritičku dimenziju. Ljudi se, naravno, smiju i našoj predstavi, prepoznaju te Nušićeve likove, iako oni sada žive u našem vremenu mobilnih telefona, poligrafa, rijaliti šoua, turbo miljea. A mi smo željeli da kažemo da više uopšte nije smiješno, i da je sigurno posljednji čas da se pogledamo u ogledalo i da kažemo iskreno sebi kažemo ko smo i kakvi smo. Jer, ta društva koja danas imamo, i ta vlast, jesu ogledala nas samih – istakao je Pajić.

R. Baković      

1.08.-Pobjeda

13-Nov-2018
„Scene iz bračnog života“ povodom Dana opštine u Budvi

13-Nov-2018
Iz plemena starih Azra...

13-Nov-2018
Milica Grujičič dobitnica nagrade "Ardalion" na 23. Jugoslovenskom pozorišnom festivalu, Užice 2018.

13-Nov-2018
Paradoks održavanja osovine patrijarhata

2-Nov-2018
Dobitnik nagrade "Grad teatar" za pozorišni doprinos za 2017/18. godinu IGOR VUK TORBICA

31-Oct-2018
Budva Grad teatar u konkurenciji za „Ardaliona”

17-Sep-2018
Drama velikog španskog pesnika i ljubitelja slobode

17-Sep-2018
Živimo vrijeme poraza ljudskosti

28-Aug-2018
Našim političarima ne odgovara pomirenje naroda

21-Aug-2018
Trag vremena - štit, knjiga i nakit

21-Aug-2018
Muzika i umjetnost bez granica

21-Aug-2018
Kad u teatru neko posegne za poezijom uvijek ima publiku

20-Aug-2018
Društvo se i danas treba emancipirati da bi razumjelo ženu

20-Aug-2018
Moramo prestati da živimo strahove malih razlika

19-Aug-2018
Žmurimo pred stvarima koje su izvan zakona, morala, dostojanstva

19-Aug-2018
Kleža uvijek ima publiku

17-Aug-2018
Godine koje su određivale sudbinu generacija

17-Aug-2018
Univerzum bezbrojnih kombinacija

17-Aug-2018
Nušić kao rijetko koji pisac poznaje naš mentalitet

17-Aug-2018
Nušić naš balkanski i svagdanji

15-Aug-2018
Neliberalizam nam ukida kritičko mišljenje I humanizam

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.