Novosti > Hronika Budva Grad teatra

Objavljeno: 14-Aug-2017

Hronika Budva Grad teatra

Kontakt

Razapet između Balkana i Norveške 

Književni program 31. Grada teatra, Trg pjesnika, završen je sinoć gostovanjem Bekima Sejranovića, jednog od najznačajnijih pisaca i angažovanih intelektualaca sa nekadašnjeg prostora velike Jugoslavije, koji posljednjih godina živi i radi u Zagrebu.

Prilika da upravo pisac koji uživa veliki profesionalni i lični  ugled u regionu, kao što je Sejranović, zatvori Trg pjesnika, zaokružuje uspješnost i uzbudljivost ovogodišnjeg Književnog programa Grada teatra, koji će ostati upamćen po izuzetnoj posjećenosti, novoj književnoj produkciji iz Crne Gore i regiona koja je predstavljena, značajnim autorima, pjesnicima i teporetičarima koji su govorili o svojim ostvarenjima, ali i po debatama i polemikamama koje je sa gostima otvarala publika, postajući tako i sama učesnik ovog programa.

U tom dobrom duhu budvanske pjacete proteklo je i veče na kojem je Sejranović, u razgovoru sa beogradskim piscem Mićom Vujičićem govorio o svom književnom djelu, sa fokusom na posljednje knjige “Tvoj sin, Haklberi Fin” i “Dnevnik jednog nomada”, kao i o samoj žanrovskoj odrednici svog stvaralaštva i pitanju da li ono pripada romanesknoj produkciji.

“Moramo prvo da definišemo stvari, da kažemo, dakle, šta je roman. Ima raznih vrsta romana, postoji roman u formi pisama, takozvani epistolarni roman,pa  obiteljski roman, postoje i sage skandinavske, i mislim da je danas potpuno bespredmetno pričati, poslije postmodernizma, Borhesa i svega ostalog što se pojavilo u savremenoj književnoj produkciji šta je roman. Roman je jedna hibridna forma koja u sebe može da uvuče sve – i putopis, i esej, i kritiku, i mogu da se mjenjaju stilovi, teme, i ljudi često greše, misleći da je roman samo nešto što je dugački tekst, koji ima glavnog junaka koji mora da ima ime i prezime. Stvar je u tome da kad neko kaže da “Dnevnik jednog nomada” nije roman i da nema glavnog junaka, to nije tačno. Ima glavnog junaka, on prati čitaoce, iako se njegovo ime čak nigdje ne spominje. Ja sam birao šta ću da ubacim u taj dnevnik, to je dnevnik od 2011. do 2016, neke jako bitne stvari iz mog ličnog života tu uopšte nisu spomenute, iz čistog razloga jer sam smatrao da im tu nije mjesto. Ne može se preslikati stvarnost u pisanu riječ, jedan norveški pisac kaže da čim se nešto napiše, to je fikcija, roman, što znači da roman može biti i zbirka kratkih priča, poglavlja, bitno je samo da te priče budu povezane. Ja pišem o knjigama, ne znam zašto knjige ne bi bile glavni junaci, jer sam ja čitajući knjige njihove junake doživljavao kao stvarne ljude. “Dnevnik jednog nomada” istovremeno je putopis, dnevnik čitanja i zbirka zapisa o svakodnevnoj borbi sa životom, koliko traumatičnoj, toliko i lijepoj.

Roman pokriva period Sejranovićevog života od Ljubljane, preko Osla, do Zagreba i Brčkog, gdje je rođen. Tu čitamo dnevničke zapise o jednoj ljubavnoj priči i njenoj propasti, o ocu koji gotovo svakog mjeseca putuje iz Osla u Ljubljanu da vidi mlađu kćer, jer se boji da će ga zaboraviti, dok ga starija kćer u Oslu naziva poi menu, dok očuha zove tatom. Čitamo o književniku koji istovremeno sudjeluje u hrvatskoj, bosanskoj i noreškoj književnosti, pratimo avanturu nastajanja romana koji autor pokušava paralelno da napiše na “našem” i na norveškom jeziku, slijedimo Sejranovića na brojnim književnim promocijama, festivalima i rezidencijama, pratimo njegove susrete s kolegama, prijateljima, ženama i ljubavnicama, čitamo o knjigama koje on čita…, a gotovo sva imena u romanu pripadaju njegovom realnom životu.

Razapet između Skandinavije i Balkana, Sejranović u svom romanu ispisuje stranice o oba svijeta, i o sebi u njima i izvan njih, koje su jednako potresne, uznemirujuće i duhovite.

“Mnogo mi je lakše da pišem na “našem” jeziku, nego na norveškom, mada zbog para moram da pišem i skandinavske izdavače. Kad kažem “našem” jeziku, mislim da je to taj jezik koji svi razumijemo, bez obzira kako ga sve danas neki nazivaju. Jer, pisati na stranom jeziku, to je kao kad tumaraš po mraku i tražiš neke boje, a tvoj jezik ti je tu, u stomaku, i osjećaš ga svom snagom. Ja se i dalje osjećam i Jugoslovenom, porodice iz kojih potičem toliko su izmješane, da se nikako drugačije ne mogu odrediti, prkos svemu što se dogodilo na prostoru nekadašnje Jugoslavije. Zato i nisam mogao biti ostrašćen, i nisam mogao birate “strane”, mogao sam ostati samo ono što sam bio, Jugosloven”, istakao je Sejranović.

 

Koncert Vladmira Domazetovića u crkvi Santa Marija

 

Ovacije za virtuoznost

 

Gost Muzičkog programa 31. Grada teatra bio je i Vladimir Domazetović, jedan od najistaknutijih crnogorskih pijanista, dobitnik brojnih nagrada na međunarodnim takmičenjima. Domazetović je diplomirao i magistrirao na Muzičkoj akademiji na Cetinju, u klasi profesora Vladimira Bočkarjova, specijalističke studije završio je u Parizu, na Visokoj školi Alfred Korto, u klasi profesora Marijana Ribickog, i danas nastupa na festivalima i u koncertnim dvoranama širom Evrope.

Ovog ljeta, u crkvi Santa Marija, Domazetović se festivalskoj publici Grada teatra predstavio sjajnim solističkim nastupom, izvođenjem djela Betovena (Sonata Op. 53 br.21 C-Dur “Waldstein”, Allegro con brio, Introduzione.Adagio molto, Rondo.Allegreto moderato – Prestissimo), Šumana (Op.15), i Šopena (Balada Op. 38.br.2F-Dur), za koji je nagrađen ovacijama.

Kako Muzički programi Grada teatra tradicionalno okupljaju  brojnu publiku u kojoj su i turistički gosti iz inostranstva, Domazetović je preksinoć dobio aplauze i od ruskih i italijanskih poštovaoca klasične muzike.

“Ovo je moj peti koncert na Gradu teatru, prvi put sam ovdje nastupao davne 1993. godine. A pošto sam iz Bara, i vezan za festival Barski ljetopis na kojem sam umjetnički porastao, moram reći da mi je poslije njega najdraži Grad teatar, i ova sjajna scena crkve Santa Marija, na kojoj se uvijek odlično osjećam. Drago mi je što sam i ovog puta vidio budvansku publiku koja me ovdje prati svih ovih godina, moje divne i drage prijatelje koji su došli da me čuju, I zato je moje zadovljstvo uvijek potpuno kada nastupam na Gradu teatru”, izjavio je Domazetović poslije konecrta. 

Repertoar s kojim je stigao ove godine, kako je istakao, je njegov odabir, jer poslije dvadeset pet – šest godina profesionalnog bavljenja muzikom, jedan takav repertoar se sam iskristalisao.

“Mislim da je to nešto što meni leži, ili bar mislim da mi leži i volim da sviram - od klasike do romantizma, kao što su Šuman i Šopen, a Betovenova sonata je jedno od mojih omiljenih djela”, istakao je Domazetović, koji je i selektor muzičkog dijela festivala Barski ljetopis, i docent na cetinjskoj Muzičkoj akademiji.

“Dugi niz godina predajem na Cetinju, uskoro ću dobiti zvanje vanrednog profesora, a važnije od toga je što je tu okupljen jedan kolektiv koji dobro sarađuje i sa studentima i međusobno. To je akademija koja odiše pozitivnim duhom I energijom u svakom smislu, dobro se radi, i meni je zadovoljstvo da budem njen član.  Moje kolege i ja posebno se trudimo da tim talentovanim studentima posvetimo punu pažnju”, rekao je Domazetović, istučući da ga u karijeri u narednim mjesecima čeka još pomaka.

“Dobio sam poziv da održim desetak koncerata po Kini, gdje nikada do sada nisam nastupao, a po prvi put i u Americi. Imaću master klas i koncerte u Dalasu, po pozivu mog prijatelja i čuvenog profesora Vladimira Viardoa. Očekuju me i neki koncerti po bivšoj Jugoslaviji, i nadam se da će se svi ovi pozivi i planovi i relaizovati”, izjavio je Vladimir Domazetović.

14.08.- Dan

13-Sep-2017
Preko 10.000 ljudi vidjelo 36 programa

12-Sep-2017
Konferencija za novinare povodom zatvaranja 31. festivala „Grad teatar“

25-Aug-2017
Ljepota koja je duboko utkana u materiju

22-Aug-2017
Izložba "Ćutanje kamena" u Budvi: Oslobađanje zarobljene forme

19-Aug-2017
Kameni zapisi ljudi

19-Aug-2017
Savezništvo u kulturi

18-Aug-2017
Riječi i slike kao zapisi u kamenu

18-Aug-2017
Koncertni spektakl za završetak Muzičkog programa Grad teatra

18-Aug-2017
Pisati na stranom jeziku je kao da tumaraš po mraku

16-Aug-2017
Bekim Sejranović zatvorio Trg pjesnika u Budvi

16-Aug-2017
Glembajevi su priča našeg doba

14-Aug-2017
Hronika Budva Grad teatra

14-Aug-2017
Kultura uvijek preživi, a politika ne preživi

14-Aug-2017
Premijerom “Glembajevih” u Dubrovniku Grad teatar zvaršio svoj Dramski program

13-Aug-2017
Ogledala društva u tranziciji

13-Aug-2017
Spektakl o Krležinim junacima naših dana

13-Aug-2017
Budvani na predstavi Gospoda Glembajevi u Dubrovniku

10-Aug-2017
Priča koja nas je duboko uzdrmala

10-Aug-2017
Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

10-Aug-2017
Srbija, Crna Gora i Hrvatska imaju iste kriminalne politike

9-Aug-2017
OBAVJEŠTENJE

9-Aug-2017
Ovo je vrijeme sa previše uglova posmatranja

7-Aug-2017
Kosmos sa svim svojim čudima

7-Aug-2017
Uvijek dajemo novo čitanje

4-Aug-2017
Puno razotkrivanje travestiranih identiteta

3-Aug-2017
Obavještenje povodom održavanja predstave “Gospoda Glembajevi” na 31. festivalu “Grad teatar”

3-Aug-2017
Mislim da je zazvučao Šekspir prošle večeri u Budvi

3-Aug-2017
Ovacije za maestra Ljubimova

2-Aug-2017
O devastiranim ljudima i gradovima

1-Aug-2017
Kvazipobunjeno društvo i travestija

30-Jul-2017
Njegoš je bio moralni idealista, mudrac i prorok

28-Jul-2017
Gdje je mjesto pojedinca u totalitarnom svijetu

27-Jul-2017
U Budvi sam, u kući ujaka, otkrivao slikarstvo i džez

27-Jul-2017
Predstava "Sloboda je najskuplja kapitalistička reč" izvedena pred brojnom budvanskom publikom

27-Jul-2017
Eros, krv i svetost kroz likove biblijskih žena

25-Jul-2017
Genijalni Mocart i domaći virtuozi

24-Jul-2017
Gorki put svih Prometeja naših dana

23-Jul-2017
Pisanje, bijeg od običnog života i njegove banalnosti

22-Jul-2017
I Prometej naših dana mora da strada

20-Jul-2017
Smijeh nas liječi od užasa koji živimo

20-Jul-2017
Sapfo i Njegoša spaja antički fenomen

19-Jul-2017
Na Trgu gostuje Ivana Dimić

18-Jul-2017
Koncert za pamćenje i privilegija za publiku

18-Jul-2017
Exit teatar iz Zagreba gostuje sa predstavom “Balon”

17-Jul-2017
Promocija knjige

14-Jul-2017
Linije bjekstva u razodjenutom svijetu

13-Jul-2017
Poezija ne smije da bude u trendu

13-Jul-2017
Njegoš - pjesnik veličanstvene lične elegije

12-Jul-2017
Izložba

11-Jul-2017
Sonata ponovila uspjeh u Budvi

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.