Novosti > Hronika Budva Grad teatra

Objavljeno: 14-Aug-2017

Hronika Budva Grad teatra

About Us

Razapet između Balkana i Norveške 

Književni program 31. Grada teatra, Trg pjesnika, završen je sinoć gostovanjem Bekima Sejranovića, jednog od najznačajnijih pisaca i angažovanih intelektualaca sa nekadašnjeg prostora velike Jugoslavije, koji posljednjih godina živi i radi u Zagrebu.

Prilika da upravo pisac koji uživa veliki profesionalni i lični  ugled u regionu, kao što je Sejranović, zatvori Trg pjesnika, zaokružuje uspješnost i uzbudljivost ovogodišnjeg Književnog programa Grada teatra, koji će ostati upamćen po izuzetnoj posjećenosti, novoj književnoj produkciji iz Crne Gore i regiona koja je predstavljena, značajnim autorima, pjesnicima i teporetičarima koji su govorili o svojim ostvarenjima, ali i po debatama i polemikamama koje je sa gostima otvarala publika, postajući tako i sama učesnik ovog programa.

U tom dobrom duhu budvanske pjacete proteklo je i veče na kojem je Sejranović, u razgovoru sa beogradskim piscem Mićom Vujičićem govorio o svom književnom djelu, sa fokusom na posljednje knjige “Tvoj sin, Haklberi Fin” i “Dnevnik jednog nomada”, kao i o samoj žanrovskoj odrednici svog stvaralaštva i pitanju da li ono pripada romanesknoj produkciji.

“Moramo prvo da definišemo stvari, da kažemo, dakle, šta je roman. Ima raznih vrsta romana, postoji roman u formi pisama, takozvani epistolarni roman,pa  obiteljski roman, postoje i sage skandinavske, i mislim da je danas potpuno bespredmetno pričati, poslije postmodernizma, Borhesa i svega ostalog što se pojavilo u savremenoj književnoj produkciji šta je roman. Roman je jedna hibridna forma koja u sebe može da uvuče sve – i putopis, i esej, i kritiku, i mogu da se mjenjaju stilovi, teme, i ljudi često greše, misleći da je roman samo nešto što je dugački tekst, koji ima glavnog junaka koji mora da ima ime i prezime. Stvar je u tome da kad neko kaže da “Dnevnik jednog nomada” nije roman i da nema glavnog junaka, to nije tačno. Ima glavnog junaka, on prati čitaoce, iako se njegovo ime čak nigdje ne spominje. Ja sam birao šta ću da ubacim u taj dnevnik, to je dnevnik od 2011. do 2016, neke jako bitne stvari iz mog ličnog života tu uopšte nisu spomenute, iz čistog razloga jer sam smatrao da im tu nije mjesto. Ne može se preslikati stvarnost u pisanu riječ, jedan norveški pisac kaže da čim se nešto napiše, to je fikcija, roman, što znači da roman može biti i zbirka kratkih priča, poglavlja, bitno je samo da te priče budu povezane. Ja pišem o knjigama, ne znam zašto knjige ne bi bile glavni junaci, jer sam ja čitajući knjige njihove junake doživljavao kao stvarne ljude. “Dnevnik jednog nomada” istovremeno je putopis, dnevnik čitanja i zbirka zapisa o svakodnevnoj borbi sa životom, koliko traumatičnoj, toliko i lijepoj.

Roman pokriva period Sejranovićevog života od Ljubljane, preko Osla, do Zagreba i Brčkog, gdje je rođen. Tu čitamo dnevničke zapise o jednoj ljubavnoj priči i njenoj propasti, o ocu koji gotovo svakog mjeseca putuje iz Osla u Ljubljanu da vidi mlađu kćer, jer se boji da će ga zaboraviti, dok ga starija kćer u Oslu naziva poi menu, dok očuha zove tatom. Čitamo o književniku koji istovremeno sudjeluje u hrvatskoj, bosanskoj i noreškoj književnosti, pratimo avanturu nastajanja romana koji autor pokušava paralelno da napiše na “našem” i na norveškom jeziku, slijedimo Sejranovića na brojnim književnim promocijama, festivalima i rezidencijama, pratimo njegove susrete s kolegama, prijateljima, ženama i ljubavnicama, čitamo o knjigama koje on čita…, a gotovo sva imena u romanu pripadaju njegovom realnom životu.

Razapet između Skandinavije i Balkana, Sejranović u svom romanu ispisuje stranice o oba svijeta, i o sebi u njima i izvan njih, koje su jednako potresne, uznemirujuće i duhovite.

“Mnogo mi je lakše da pišem na “našem” jeziku, nego na norveškom, mada zbog para moram da pišem i skandinavske izdavače. Kad kažem “našem” jeziku, mislim da je to taj jezik koji svi razumijemo, bez obzira kako ga sve danas neki nazivaju. Jer, pisati na stranom jeziku, to je kao kad tumaraš po mraku i tražiš neke boje, a tvoj jezik ti je tu, u stomaku, i osjećaš ga svom snagom. Ja se i dalje osjećam i Jugoslovenom, porodice iz kojih potičem toliko su izmješane, da se nikako drugačije ne mogu odrediti, prkos svemu što se dogodilo na prostoru nekadašnje Jugoslavije. Zato i nisam mogao biti ostrašćen, i nisam mogao birate “strane”, mogao sam ostati samo ono što sam bio, Jugosloven”, istakao je Sejranović.

 

Koncert Vladmira Domazetovića u crkvi Santa Marija

 

Ovacije za virtuoznost

 

Gost Muzičkog programa 31. Grada teatra bio je i Vladimir Domazetović, jedan od najistaknutijih crnogorskih pijanista, dobitnik brojnih nagrada na međunarodnim takmičenjima. Domazetović je diplomirao i magistrirao na Muzičkoj akademiji na Cetinju, u klasi profesora Vladimira Bočkarjova, specijalističke studije završio je u Parizu, na Visokoj školi Alfred Korto, u klasi profesora Marijana Ribickog, i danas nastupa na festivalima i u koncertnim dvoranama širom Evrope.

Ovog ljeta, u crkvi Santa Marija, Domazetović se festivalskoj publici Grada teatra predstavio sjajnim solističkim nastupom, izvođenjem djela Betovena (Sonata Op. 53 br.21 C-Dur “Waldstein”, Allegro con brio, Introduzione.Adagio molto, Rondo.Allegreto moderato – Prestissimo), Šumana (Op.15), i Šopena (Balada Op. 38.br.2F-Dur), za koji je nagrađen ovacijama.

Kako Muzički programi Grada teatra tradicionalno okupljaju  brojnu publiku u kojoj su i turistički gosti iz inostranstva, Domazetović je preksinoć dobio aplauze i od ruskih i italijanskih poštovaoca klasične muzike.

“Ovo je moj peti koncert na Gradu teatru, prvi put sam ovdje nastupao davne 1993. godine. A pošto sam iz Bara, i vezan za festival Barski ljetopis na kojem sam umjetnički porastao, moram reći da mi je poslije njega najdraži Grad teatar, i ova sjajna scena crkve Santa Marija, na kojoj se uvijek odlično osjećam. Drago mi je što sam i ovog puta vidio budvansku publiku koja me ovdje prati svih ovih godina, moje divne i drage prijatelje koji su došli da me čuju, I zato je moje zadovljstvo uvijek potpuno kada nastupam na Gradu teatru”, izjavio je Domazetović poslije konecrta. 

Repertoar s kojim je stigao ove godine, kako je istakao, je njegov odabir, jer poslije dvadeset pet – šest godina profesionalnog bavljenja muzikom, jedan takav repertoar se sam iskristalisao.

“Mislim da je to nešto što meni leži, ili bar mislim da mi leži i volim da sviram - od klasike do romantizma, kao što su Šuman i Šopen, a Betovenova sonata je jedno od mojih omiljenih djela”, istakao je Domazetović, koji je i selektor muzičkog dijela festivala Barski ljetopis, i docent na cetinjskoj Muzičkoj akademiji.

“Dugi niz godina predajem na Cetinju, uskoro ću dobiti zvanje vanrednog profesora, a važnije od toga je što je tu okupljen jedan kolektiv koji dobro sarađuje i sa studentima i međusobno. To je akademija koja odiše pozitivnim duhom I energijom u svakom smislu, dobro se radi, i meni je zadovoljstvo da budem njen član.  Moje kolege i ja posebno se trudimo da tim talentovanim studentima posvetimo punu pažnju”, rekao je Domazetović, istučući da ga u karijeri u narednim mjesecima čeka još pomaka.

“Dobio sam poziv da održim desetak koncerata po Kini, gdje nikada do sada nisam nastupao, a po prvi put i u Americi. Imaću master klas i koncerte u Dalasu, po pozivu mog prijatelja i čuvenog profesora Vladimira Viardoa. Očekuju me i neki koncerti po bivšoj Jugoslaviji, i nadam se da će se svi ovi pozivi i planovi i relaizovati”, izjavio je Vladimir Domazetović.

14.08.- Dan

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Lutka i arhetip

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

20-Jul-2018
Ikona – umjetnost ili religija

19-Jul-2018
Grabarić: Sami smo stvorili šizofreni svijet

17-Jul-2018
Najdžel Kenedi: Svijet je izgubio empatiju

17-Jul-2018
Spektakularna satira o nama, vlasti, Evropi

15-Jul-2018
Spektakl Najdžela Kenedija ispred Starog grada

15-Jul-2018
Furiozna komedija o političkoj manipulaciji

13-Jul-2018
Nismo dorasli za demokratiju

11-Jul-2018
"Evgenije Onjegin" ispraćen ovacijama u Budvi

10-Jul-2018
OBAVJEŠTENJE - Rezervisane ulaznice Grada teatra

9-Jul-2018
Pohlepe I licemjerje naših dana

6-Jul-2018
Ikona i likovna dekonstrukcija

5-Jul-2018
Otvoren likovni program 32. festivala Grad teatar Budva

4-Jul-2018
"DAJEM REČ TEATRU" Dragan Mićanović u Budvi otvorio festival Grad teatar

2-Jul-2018
Potvrde za dolazak na svečano otvaranje 32. festivala primamo do 13:00h

30-Jun-2018
Grad teatar otvara „Romeo i Julija“

29-Jun-2018
Obavještenje - cijena ulaznica

30-May-2018
Održan Kick off sastanak projekta ”TOURNEE – Pozorišta za razvoj turizma u Evropi” 24.-25.maja u Fieru, Albanija

30-Apr-2018
Najava preliminarnog programa XXXII festivala Grad teatar

30-Apr-2018
Konferencija za novinare povodom predstavljanja preliminarnog programa XXXII festivala „Grad teatar“

24-Apr-2018
21.04. u 20h "Sudnji dan" u Crvenoj komuni

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.