Novosti > Premijerom “Glembajevih” u Dubrovniku Grad teatar zvaršio svoj Dramski program

Objavljeno: 14-Aug-2017

Premijerom “Glembajevih” u Dubrovniku Grad teatar zvaršio svoj Dramski program

About Us

U završnici svog ovogodišnjeg Dramskog programa, festival Grad teatar omogućio je svojoj publici da u Dubovniku premijerno vidi novu produkciju Dubrovačkih ljetnjih igara, “Gospodu Glembajeve” Miroslava Krleže, u adaptaciji i režiji Zlatka Svibena.

Zahvaljujući odličnoj organizaciji oba festivala (autobusi koji su vozili budvansku publiku granična hrvatska policija propustila je da prođu ispred beskrajne kolone automobila, a na Debelom brijegu sačekali su nas predstavnici dubrovačkog festivala), tako da i ovaj momenat upotpunjuje izvanredan pozorišni događaj koji smo imali priliku da vidimo.

“Glembajevi” u novom čitanju poznatog reditelja Zlatka Svibena (studije pozorišne režije i radiofonije završio je u Beogradu, u klasi profesora Dimitrija Đurkovića), imali su pet premijernih večeri u okviru Ljetnjih igara, a izvođenjem za publiku Grada teatra preksinoć je završeno i njihovo ovogodišnje prikazivanje u Dubrovniku, koje je ispraćeno odličnim kritikama hrvatskih medija. Krležino kapitalno dramsko ostvarenje sa Svibenovim potpisom je i prva inscenacija tog dela na Dubrovačkim ljetnjim igrama. Njegova priča o Glembajevima, ljudima koji su u šizofrenoj zbilji postali pomaknuti od stvarnosti, zatočenicima vlastite svesti i savesti, ubicama, varalicama lopovima i manipulantima, počinje u Atrijumu velelepne dubrovačke Umjetničke galerije, smešteni su u epohu - radnja se odvija 1913, uoči raspada Austro- Ugarske monarhije, ali i danas, vek kasnije. Tio je po svemu priča našeg doba – kriza egzistencije, nesposobnost definisanja vlastitih identiteta, socijalna previranja koja su nove bogataše stvorile iz redova ratnih pljkačkaša, profitera, ubica, kriminalaca, varalica…

Iz Atrijuma, gde se upoznaje sa Krležinim junacima, publika lagano kreće stepeništem, gde je dočekuje hor “mrtvih duša”, koji peva stihove “Smrt, to je čaša sna, smrt, to je gorak ukus maka” (songovi koji se čuju tokom cele predstave dodatno aktuelizuju Svibenovu adaptaciju), a ovaj svojevrsni pozorišni spektakl nastavlja se u fantastičnoj scenografiji na terasi Umjetničke galerije, gde su na kamenom zidu smešteni i portreti Glembajevih. U gotovo četvorosatnoj drami u tri čina, Svibenov “lajt motiv” Glembajevih ipak nije socijalna sfera, jer on jednako fokusira i fenomene o ženi smrti, kojim se i Krleža bavio u svom delu.

Veliki glumački ansambl koji predvode velikan jugoslovenskog i srpskog glumišta Predrag Ejdus u ulozi Ignjata Glembaja, Anja Šovagović Despot kao baronica Kasteli, Mijo Jurišić u ulozi Leonea, kao i Bojana Gregorić Vejzović (Anđelika), Damir Lončar (Fabricio), Mladen Vujčić (Pub), Vladimir Posavec Tušek, Amar Bukvić, Robert Bošković, Lujo Kunčević, Perica Martinović, i hor “mrtvih duša” (sastavljen od mladih glumaca Stjepan Lać, Džon Gečević, Luka Bjelica, Šiško Horvat Majcan, Marina Bažulić, Marija Kolb, Karmen Sunčana Lovrić, Maro Drobnić, Vedran Komerički), publika je ispratila višeminutnim ovacijama.

Za Zlatka Svibena, kako je izjavio posle izvođenja predstave, dolazak publike Grada teatra koja je ispunila više od polovine gledališta, predstavlja i pomak više, i najbolji putokaz kako  kulturna saradnja na ovim prostorima, i saradnja dva bliska letnja festivala koja su i najznačajnija na ovom prostoru, treba da se nastavi.

“Kad sam počinjao rad na ovoj predstavi, nekako sam u glavi odmah imao Predraga Ejdusa, ali za lik Fabricija. Sarađivao sa s njim u Beogradu, znam njegove sjajne glumačke kapacitete, a kada mi je rekao da je tri godine igrao Ignjata u “Glebajevima” u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, ta uloga je odmah bila njegova. Smatram da “mešovitim” ansamblom, okupljanjem najboljih glumaca iz regiona pozorišna umjetnost samo dobija na kvalitetu. Ako je reč o samoj predstavi, taj zatvoreni glembajevski svijet je jedan čvrsti mitski svijet, svijet koji se kontinuirano zasniva na relacijama spram porodice i spram Žene, ali isto tako i spram Smrti. Stoga se u inscenaciji drame pojavljuje nemala povorka mrtvih duša. Osim pomenutih tema, prisutna je i socijalna, koja je danas u doba propadanja velikih firmi I korporacija ponovno aktuelna i dokaz da je takva propast, doslovno preko noći, posve moguća”.

Za Predraga Ejdusa, angažman na Dubrovačkim ljetnjim igrama bio je veliko iznenađenje”.

“Nisam očekivao ovaj poziv Svibena, mada sam ga poznavao i sarađivao s njim pre petnaestak godina. Sve je došlo odjednom, iako sam jako voleo lik Ignjata Glembaja i igrao sam ga pet godina, ali nisam imao ni primisao da bih mogao ponovo da ga igram, i to u Dubrovniku. Posebno mi je drago kako je publika reagovala na “Glembajeve” u ovih pet premijernih večeri,sam rad na predstavi je bio izvanredan, osim Anje Šovagović nisam poznavao druge glumce, ali smo se vrlo brzo upoznali, ušli u korak I divno sarađivali. Mislim das am u ovoj predstavi napravio jednog malo drugačijeg Ignjata Glembaja,  zahvaljujući pre svega Svibenovim idejama, ali u osnovi je to taj lik, samo sa drugim nijansama. Ovaj prostor u Umjetničkoj galeriji je jako inspiratovan, iako tehnički komplikovan, ali Dubrovnik je za glumce mitsko mesto. Volim Dubrovnik, voleo sam ga još iz davnih vremena, i često sam dolazio, kao mlad glumac gledao sam ovde antologiojske predstave i učio profesiju, kasnije sam i sam igrao. Ne mogu da kažem das u sada ista vremena, mnogo toga se promenilo, ali Dubrovačke ljetnje igre opstaju, sa svim svojom vrednostima koje imaju”, istakao je Ejdus.           

Anja Šovagović Despot kaže da je Predrag Ejdus igrao sa njenim ocem, Filipom Šovagovićem, i da je I ona sada imala privilegiju da bude njegova partnerka, ali i da postanu prijatelji:

“Jako smo se zbližili tokom rada na predstavi, pili smo jutarnju kavu, prelistavali novine, komentirali događaje, razgovarali o likovima koje igramo, gdje mi je gospodin Ejdus svojim savjetima bio dragocjen, tako da je to bila i prilika za sjajno druženje”.    

Za Mija Jurišića, glumca splitskog HNK, uloga Leonea Glembaja je prva dramska premijera na Dubrovačkim ljetnim igrama, a dobio je  ulogom Krležina Leonea Glembaya. Na premijeri je dobio uvjerljivo najveći apalauz publike.

“Susreo sam se s Krležom samo na prijamnom na Akademiju, što je bilo daleko ispod mog shvaćanja lika i djela tog čovjeka. Za razumijevanje Krleže tek sam sada dospio u neke godine kada mogu malo pronicavije obuhvatiti što taj čovjek piše i o čemu govori. Činjenica je da su Leonea igrali mnogi glumci koji su ostavili velik trag u kulturi ovog prostora, pa ući u te “cipele” nije bilo lako. Na početku sam bio dosta uplašen - Leone, kojeg zovu i hrvatskim Hamletom, ima toliko rukavaca da, za koji god se odlučite, ne možete fulati. Možete ga igrati agresivno, povučeno, intelektualno, superiorno, brzo, sporo.... Posebno mi je drago što mog oca, Ignjata Glembaja igra Predtag Ejdus, I što sam mogao stati na scenu zajendo s njim”, istakao je Jurišić.

N. Petruševski

12.08.-Danas

 

17-Sep-2018
Drama velikog španskog pesnika i ljubitelja slobode

17-Sep-2018
Živimo vrijeme poraza ljudskosti

28-Aug-2018
Našim političarima ne odgovara pomirenje naroda

21-Aug-2018
Trag vremena - štit, knjiga i nakit

21-Aug-2018
Muzika i umjetnost bez granica

21-Aug-2018
Kad u teatru neko posegne za poezijom uvijek ima publiku

20-Aug-2018
Društvo se i danas treba emancipirati da bi razumjelo ženu

20-Aug-2018
Moramo prestati da živimo strahove malih razlika

19-Aug-2018
Žmurimo pred stvarima koje su izvan zakona, morala, dostojanstva

19-Aug-2018
Kleža uvijek ima publiku

17-Aug-2018
Godine koje su određivale sudbinu generacija

17-Aug-2018
Univerzum bezbrojnih kombinacija

17-Aug-2018
Nušić kao rijetko koji pisac poznaje naš mentalitet

17-Aug-2018
Nušić naš balkanski i svagdanji

15-Aug-2018
Neliberalizam nam ukida kritičko mišljenje I humanizam

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

20-Jul-2018
Ikona – umjetnost ili religija

19-Jul-2018
Grabarić: Sami smo stvorili šizofreni svijet

17-Jul-2018
Najdžel Kenedi: Svijet je izgubio empatiju

17-Jul-2018
Spektakularna satira o nama, vlasti, Evropi

15-Jul-2018
Spektakl Najdžela Kenedija ispred Starog grada

15-Jul-2018
Furiozna komedija o političkoj manipulaciji

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.