Novosti > Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

Objavljeno: 10-Aug-2017

Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

Kontakt

 

Na Trgu pjesnika u Budvi predstavljena je svojevrsna studija ”Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu” (“Images of Montenegro in nglo-American Creative Writing and Film”), koju je objavila prestižnu izdavačka kuća “Cambridge Scholar Publishing”, čiji su koautori Marija Krovokapić, profesorke engleske književnosti i studija kulture na Univerzitetu Crne Gore, i Nil Dajmond, jedan od vodećih kanadskih reditelja dokumentarnog filma.

Moderator razgovora sa koautorima bila je spisateljica Dragana Kršenković Brković, koja je istakla da je riječ o jedinstvenoj knjizi, koja na više od tri stotine strana obrađuje slike Crne Gore u angloameričkom pismu od kasnog 18. vijeka do danas.

Kako su izjavili Marija Krivokapić i Nil Dajmond, u njenoj hronološkoj strukturi susrijećemo se sa ranim engleskim zapisima o Crnoj Gori i Crnogorcima, od kojih su mnogi bili zasnovani na uvidima koji su o Crnogorcima dobijali od njihovih neposrednih komšija, Mletaka, Austrijanaca i Turaka, i koji su začetak kasnijeg stereotipnog oslikavanja ovog prostora kao “lijepog i divljeg”.

“Knjiga sadrži zabilješke britanskog liberala Vilijama Gledstona, analize putopisa Harija De Vinda, Edit Durham, Roja Trevora…, a najznačajniji je svakako putopis Rebeke Vest “Crno jagnje i sivi soko”. Poznata britansko – irska spisateljica i feministkinja putovala je ovim prostorom između dva svjetska rata, 1936. i 1939. a svoj putopis je objavila 1941. godine. 

Marija Krivokapić pročitala je dio iz njenog obimnog romansiranog zapisa o Crnoj Gori, u kojem se Rebeka Vest razračunava sa zapadnim predrasudama prema Balkanu, ali je iz izloženog materijala koji knjiga posjeduje (romani “Blue Mountains” Brama Stokera, “The Black Mountain” Reksa Stouta…), ipak bilo vidljivo da je i drugu polovinu XX vijeka obilježilo jedno fiktivno viđenje Crne Gore koje je dolazilo sa zapada, i to iz vizure imperijalističkih sila, kao i nepoznavanje suštinskih kulturnih vrijednosti, kako je na kraju programa uzaključila publika koja je otvorila polemiku.

To se naročito odnosilo na oblast filmske umjtenosti, jer se u kjizi daju primjeri filmske produkcije koja se koristila na prostorima Crne Gore u senzacionalističke svrhe – film “Mračna strana sunca” iz 1988, jedno od prvih pojavljivanja Breda Pita na velikom ekranu, Antonijevićev “Spasitelj”, gdje su užasi građanskog rata snimljeni u okruženju Rijeke Crnojevića, do “Kazino Rojala”, “November Mena”…

Tako se, zapravo, dogodilo da Trg pjesnika u najljepšem smislu pokaže svu svoju uzbudljivost i neočikivanost u odnosu na uobičajene i već stereotipne promocije knjiga, jer ovo veče nije pripalo autorima, nego publici. Pozorišni reditelj Blagota Eraković rekao je da bi Nil Dajmond, kao reditelj dokumentarista, morao da zna da Crna Gora ima jedinog oskarovca za dokumentarni film u Evropi, reditelja Dušana Vukotića, koji je najznačajniju filmsku nagradu dobio 1962. za film “Surogat”.

“Crna Gora ima i reditelja i scenaristu Vlatka Gilića, čiji su filmovi pohranjeni u Muzeju moderne umjetnosti u Njujorku, među filmovima Orsona Velsa, Hičkoka, svjetskih velikana, u kapsuli najvećih stvaralačkih vrijednosti baštine čovječanstva, u bezbjedno sklonište od mogućeg atomskog razaranja ili bilo koje druge katastrofe, kao svjedočanstvo da je na zemlji postojala civilizacija. Crna Gora je imala jedan od prvih bioskopa u Evropi, na Cetinju 1910. godine, snimila je i jedan od prvih filmova u Evropi, “Vjenčanje kralja Emanuela i princeze Jelene”,  a cetinjska štamparija objavila je prvu knjigu 1492, pet godina prije nego što je otkrivena Amerika. A Džordž Bernard Šo je, zadivljen crnogorskim ustankom u Drugom svjetskom ratu, predlagao da se na Lovćenu podigne spomenik antifašizmu. To je mnogo važnije od toga koji su američki glumci i reditelji snimali svoje filmove u Crnoj Gori, istakao je Eraković.

Poznati budvanski arhitekta Slobodan Bobo Mitrović postavio je pitanje zbog čega u jednu tako ambiciozno napravljenu knjigu, kao što je “Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu”,  nisu ušli i neki naučni spisi o Crnoj Gori, a znamo da su se mnogi evropski naučni radnici i istoričari u svojim radovima bavili Crnom Gorom, poput Prospera Fedocija, Arnalda Gatija, Eugenija Bođana, Marina Borbikonija, bivšeg regenta republike San Marino, britanskog profesora Aleksandra Divajna,  lordova Džordža Klarka Sidenema, Herbeta Džona Gledstona, znamenitog prijatelja Crne Gore Džon Makelara. Njihova pisana zaostavština o tome je krunsko svjedočenje o Crnoj Gori”, rekao je Mitrović.

R.B.R.

9.08. - Pobjeda

19-Aug-2017
Kameni zapisi ljudi

19-Aug-2017
Savezništvo u kulturi

18-Aug-2017
Riječi i slike kao zapisi u kamenu

18-Aug-2017
Koncertni spektakl za završetak Muzičkog programa Grad teatra

18-Aug-2017
Pisati na stranom jeziku je kao da tumaraš po mraku

16-Aug-2017
Bekim Sejranović zatvorio Trg pjesnika u Budvi

16-Aug-2017
Glembajevi su priča našeg doba

14-Aug-2017
Hronika Budva Grad teatra

14-Aug-2017
Kultura uvijek preživi, a politika ne preživi

14-Aug-2017
Premijerom “Glembajevih” u Dubrovniku Grad teatar zvaršio svoj Dramski program

13-Aug-2017
Ogledala društva u tranziciji

13-Aug-2017
Spektakl o Krležinim junacima naših dana

13-Aug-2017
Budvani na predstavi Gospoda Glembajevi u Dubrovniku

10-Aug-2017
Priča koja nas je duboko uzdrmala

10-Aug-2017
Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

10-Aug-2017
Srbija, Crna Gora i Hrvatska imaju iste kriminalne politike

9-Aug-2017
OBAVJEŠTENJE

9-Aug-2017
Ovo je vrijeme sa previše uglova posmatranja

7-Aug-2017
Kosmos sa svim svojim čudima

7-Aug-2017
Uvijek dajemo novo čitanje

4-Aug-2017
Puno razotkrivanje travestiranih identiteta

3-Aug-2017
Obavještenje povodom održavanja predstave “Gospoda Glembajevi” na 31. festivalu “Grad teatar”

3-Aug-2017
Mislim da je zazvučao Šekspir prošle večeri u Budvi

3-Aug-2017
Ovacije za maestra Ljubimova

2-Aug-2017
O devastiranim ljudima i gradovima

1-Aug-2017
Kvazipobunjeno društvo i travestija

30-Jul-2017
Njegoš je bio moralni idealista, mudrac i prorok

28-Jul-2017
Gdje je mjesto pojedinca u totalitarnom svijetu

27-Jul-2017
U Budvi sam, u kući ujaka, otkrivao slikarstvo i džez

27-Jul-2017
Predstava "Sloboda je najskuplja kapitalistička reč" izvedena pred brojnom budvanskom publikom

27-Jul-2017
Eros, krv i svetost kroz likove biblijskih žena

25-Jul-2017
Genijalni Mocart i domaći virtuozi

24-Jul-2017
Gorki put svih Prometeja naših dana

23-Jul-2017
Pisanje, bijeg od običnog života i njegove banalnosti

22-Jul-2017
I Prometej naših dana mora da strada

20-Jul-2017
Smijeh nas liječi od užasa koji živimo

20-Jul-2017
Sapfo i Njegoša spaja antički fenomen

19-Jul-2017
Na Trgu gostuje Ivana Dimić

18-Jul-2017
Koncert za pamćenje i privilegija za publiku

18-Jul-2017
Exit teatar iz Zagreba gostuje sa predstavom “Balon”

17-Jul-2017
Promocija knjige

14-Jul-2017
Linije bjekstva u razodjenutom svijetu

13-Jul-2017
Poezija ne smije da bude u trendu

13-Jul-2017
Njegoš - pjesnik veličanstvene lične elegije

12-Jul-2017
Izložba

11-Jul-2017
Sonata ponovila uspjeh u Budvi

11-Jul-2017
Stigli smo u strašne, apsurdne uglove

7-Jul-2017
Otvoren 31. festival “Grad teatar” Budva

7-Jul-2017
Ne tjerajte glumce iz grada, jer ćete izgubiti grad

7-Jul-2017
Elitna umjetnost za tri groša

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.