Novosti > Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

Objavljeno: 10-Aug-2017

Umjesto klasične promocije savremeni dijalog s povodom

About Us

 

Na Trgu pjesnika u Budvi predstavljena je svojevrsna studija ”Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu” (“Images of Montenegro in nglo-American Creative Writing and Film”), koju je objavila prestižnu izdavačka kuća “Cambridge Scholar Publishing”, čiji su koautori Marija Krovokapić, profesorke engleske književnosti i studija kulture na Univerzitetu Crne Gore, i Nil Dajmond, jedan od vodećih kanadskih reditelja dokumentarnog filma.

Moderator razgovora sa koautorima bila je spisateljica Dragana Kršenković Brković, koja je istakla da je riječ o jedinstvenoj knjizi, koja na više od tri stotine strana obrađuje slike Crne Gore u angloameričkom pismu od kasnog 18. vijeka do danas.

Kako su izjavili Marija Krivokapić i Nil Dajmond, u njenoj hronološkoj strukturi susrijećemo se sa ranim engleskim zapisima o Crnoj Gori i Crnogorcima, od kojih su mnogi bili zasnovani na uvidima koji su o Crnogorcima dobijali od njihovih neposrednih komšija, Mletaka, Austrijanaca i Turaka, i koji su začetak kasnijeg stereotipnog oslikavanja ovog prostora kao “lijepog i divljeg”.

“Knjiga sadrži zabilješke britanskog liberala Vilijama Gledstona, analize putopisa Harija De Vinda, Edit Durham, Roja Trevora…, a najznačajniji je svakako putopis Rebeke Vest “Crno jagnje i sivi soko”. Poznata britansko – irska spisateljica i feministkinja putovala je ovim prostorom između dva svjetska rata, 1936. i 1939. a svoj putopis je objavila 1941. godine. 

Marija Krivokapić pročitala je dio iz njenog obimnog romansiranog zapisa o Crnoj Gori, u kojem se Rebeka Vest razračunava sa zapadnim predrasudama prema Balkanu, ali je iz izloženog materijala koji knjiga posjeduje (romani “Blue Mountains” Brama Stokera, “The Black Mountain” Reksa Stouta…), ipak bilo vidljivo da je i drugu polovinu XX vijeka obilježilo jedno fiktivno viđenje Crne Gore koje je dolazilo sa zapada, i to iz vizure imperijalističkih sila, kao i nepoznavanje suštinskih kulturnih vrijednosti, kako je na kraju programa uzaključila publika koja je otvorila polemiku.

To se naročito odnosilo na oblast filmske umjtenosti, jer se u kjizi daju primjeri filmske produkcije koja se koristila na prostorima Crne Gore u senzacionalističke svrhe – film “Mračna strana sunca” iz 1988, jedno od prvih pojavljivanja Breda Pita na velikom ekranu, Antonijevićev “Spasitelj”, gdje su užasi građanskog rata snimljeni u okruženju Rijeke Crnojevića, do “Kazino Rojala”, “November Mena”…

Tako se, zapravo, dogodilo da Trg pjesnika u najljepšem smislu pokaže svu svoju uzbudljivost i neočikivanost u odnosu na uobičajene i već stereotipne promocije knjiga, jer ovo veče nije pripalo autorima, nego publici. Pozorišni reditelj Blagota Eraković rekao je da bi Nil Dajmond, kao reditelj dokumentarista, morao da zna da Crna Gora ima jedinog oskarovca za dokumentarni film u Evropi, reditelja Dušana Vukotića, koji je najznačajniju filmsku nagradu dobio 1962. za film “Surogat”.

“Crna Gora ima i reditelja i scenaristu Vlatka Gilića, čiji su filmovi pohranjeni u Muzeju moderne umjetnosti u Njujorku, među filmovima Orsona Velsa, Hičkoka, svjetskih velikana, u kapsuli najvećih stvaralačkih vrijednosti baštine čovječanstva, u bezbjedno sklonište od mogućeg atomskog razaranja ili bilo koje druge katastrofe, kao svjedočanstvo da je na zemlji postojala civilizacija. Crna Gora je imala jedan od prvih bioskopa u Evropi, na Cetinju 1910. godine, snimila je i jedan od prvih filmova u Evropi, “Vjenčanje kralja Emanuela i princeze Jelene”,  a cetinjska štamparija objavila je prvu knjigu 1492, pet godina prije nego što je otkrivena Amerika. A Džordž Bernard Šo je, zadivljen crnogorskim ustankom u Drugom svjetskom ratu, predlagao da se na Lovćenu podigne spomenik antifašizmu. To je mnogo važnije od toga koji su američki glumci i reditelji snimali svoje filmove u Crnoj Gori, istakao je Eraković.

Poznati budvanski arhitekta Slobodan Bobo Mitrović postavio je pitanje zbog čega u jednu tako ambiciozno napravljenu knjigu, kao što je “Slike Crne Gore u anglo-američkoj književnosti i filmu”,  nisu ušli i neki naučni spisi o Crnoj Gori, a znamo da su se mnogi evropski naučni radnici i istoričari u svojim radovima bavili Crnom Gorom, poput Prospera Fedocija, Arnalda Gatija, Eugenija Bođana, Marina Borbikonija, bivšeg regenta republike San Marino, britanskog profesora Aleksandra Divajna,  lordova Džordža Klarka Sidenema, Herbeta Džona Gledstona, znamenitog prijatelja Crne Gore Džon Makelara. Njihova pisana zaostavština o tome je krunsko svjedočenje o Crnoj Gori”, rekao je Mitrović.

R.B.R.

9.08. - Pobjeda

17-Sep-2018
Drama velikog španskog pesnika i ljubitelja slobode

17-Sep-2018
Živimo vrijeme poraza ljudskosti

28-Aug-2018
Našim političarima ne odgovara pomirenje naroda

21-Aug-2018
Trag vremena - štit, knjiga i nakit

21-Aug-2018
Muzika i umjetnost bez granica

21-Aug-2018
Kad u teatru neko posegne za poezijom uvijek ima publiku

20-Aug-2018
Društvo se i danas treba emancipirati da bi razumjelo ženu

20-Aug-2018
Moramo prestati da živimo strahove malih razlika

19-Aug-2018
Žmurimo pred stvarima koje su izvan zakona, morala, dostojanstva

19-Aug-2018
Kleža uvijek ima publiku

17-Aug-2018
Godine koje su određivale sudbinu generacija

17-Aug-2018
Univerzum bezbrojnih kombinacija

17-Aug-2018
Nušić kao rijetko koji pisac poznaje naš mentalitet

17-Aug-2018
Nušić naš balkanski i svagdanji

15-Aug-2018
Neliberalizam nam ukida kritičko mišljenje I humanizam

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

20-Jul-2018
Ikona – umjetnost ili religija

19-Jul-2018
Grabarić: Sami smo stvorili šizofreni svijet

17-Jul-2018
Najdžel Kenedi: Svijet je izgubio empatiju

17-Jul-2018
Spektakularna satira o nama, vlasti, Evropi

15-Jul-2018
Spektakl Najdžela Kenedija ispred Starog grada

15-Jul-2018
Furiozna komedija o političkoj manipulaciji

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.