Novosti > O devastiranim ljudima i gradovima

Objavljeno: 2-Aug-2017

O devastiranim ljudima i gradovima

About Us

U okviru Off programa ovogodišnjeg Grad teatra, na sceni Terase između crkava, u nedjelju je izvedena predstava “KoTo(R) o Kotoru“, u režiji Petra Pejakovića i izvođenju građana i građanki Kotora, koju je budvanska publika ispratila ovacijama. Prepuno gledalište je na kraju predstave čak ustalo da se pokloni velikoj ekipi glumaca - naturščika, na njihovoj hrabroj, angažovanoj, satiričnoj i vrlo kritičkoj priči koja ne govori samo o današnjem Kotoru, nego i o svim drugim devastiranim gradovima i devastiranim ljudima na ovom prostoru.

Taj princip univerzalnosti predstave u kojoj su izvođači istovremeno i autori teksta, koji otvoreno i bez autocenzure govore o svim problemima svog grada, potvrđuje i činjenica da je “KoTo(R) o Kotoru”, između ostalih crnogorskih gradova, s velikim uspjehom gostovao i u beogradskom Bitef teatru, i u Pozorištu “Duško Radović”, kao i u Dubrovniku. Taj Kotor koji vidimo na sceni, izgubio je duh građanskog, urbanog ambijenta koji je stotinama godina i decenijama imao, on je danas mjesto devastirano od urušavanja materijalnih kulturno-istorijskih vrijednosti, od divlje gradnje, obračuna kriminalaca, beskrupuloznosti i divljaštva novih moćnika i bogataša, mjesto zaglušeno jačinom muzike, prostote i vulgarnosti svake vrste… Taj Kotor, kako ga vidi onaj mali, preostali građanski sloj vaspitan na pravim civilizacijskim vrijednostima i moralu postoji, dakle, i u Beogradu, Budvi, Podgorici…, i ne samo da postoji, nego je neprestano na još većoj snazi. Upravo to prepoznavanje i identifikacija sa pričom koju nam sugestivno govore građani i građanke Kotora, ne štedeći pri tom ni sami sebe, poigravajući se oštro i sa svojim mentalitetom, slabostima, prevrtljivošću, predrasudama, borbom za egzistenciju…, čini ovu predstavu tako uzbudljivom i autentičnom. I mada njen kraj ne nudi pretjerani optimizam, jer prije nego što gradovi počnu da se devastiraju prvo se devastiraju ljudi koji ga čine, ono što ipak nudi nadu je to što je jedna grupa građana hrabro ustala da pokuša da brani svoj grad i njegov nekadašnji duh.

Za Petra Pejakovića, reditelja, vanrednog profesora na FDU na Cetinju, uspjeh kod budvanske publike, kako je izjavio, negdje je i očekivan:

“Inspiracija za ovu predstavu su, nažalost, problemi koje danas imaju i Kotorani, i Budvani, i Beograđani, i Dubrovčani, što stvara jednu empatiju i budi građanski aktivizam koji smo kroz ovo naše pozorište htjeli da izrazimo. Predstava otvara i pitanja gdje je danas ta naša građanska svijest, gdje su naša moralna načela, ko smo mi danas kao građani, ako smo dozvolili da nam se dogodi taj slom svih sistema vrijednosti, ali pokazuje i izlaz iz tog tunela. On je u građanskom okupljanju, povezivanju, hrabrosti da javno govorimo o tome, u aktivizmu. Jer, najstrašnije je upravo to što su se građanske elite, građani civilnih vrijednosti povukli, što se gotovo više nigdje ne čuju, kao da žive u egzilu, pa se čini i kao da su nestali. A nisu, još su tu, i konačno je vrijeme da se okupe i progovore”, kaže Pejaković, ističući da je iskreno obradovan time koliko je ova predstava uzburkala javnost, i koliko i dalje pristižu pozivi za njeno gostovanje po regionu, jer  jer to vraća vjeru da umjetnost još ima neku moć.

U projektu angažovano šezdeset građana i građanki Kotora

Sam rad na predstavi, s obzirom na to da u njoj ne učestvuju profesionalni glumci, i da je i čitava priča prepuštena naturščicima, za Pejakovića nije bio problem.

“Volim da radim ovakve stvari, to je jedna vrsta dokumentarnog teatra, proces nastajanja ove predstave je bio dug, i za mene je bio prelijep, donio mi je mnogo uživanja, kao rijetko kada. Na moj javni poziv okupila se jedna divna ekipa ljudi najrazličitijih zanimanja, obrazovanja, socijalnog porijekla, ja sam ih minimalno usmjeravao tokom rada, i ono što je autorstvo u smislu teksta, situacija, satire, dokumentaristike, zaista pripada njima. Ljude koje vidimo na sceni vodio sam u onom rediteljskom, zanatskom smislu, minimalno sam dopisivao neke stvari, i gledao sam da moj udio bude minimalni”, kaže reditelj Petar Pejaković.

2.08. - Vijesti

17-Sep-2018
Drama velikog španskog pesnika i ljubitelja slobode

17-Sep-2018
Živimo vrijeme poraza ljudskosti

28-Aug-2018
Našim političarima ne odgovara pomirenje naroda

21-Aug-2018
Trag vremena - štit, knjiga i nakit

21-Aug-2018
Muzika i umjetnost bez granica

21-Aug-2018
Kad u teatru neko posegne za poezijom uvijek ima publiku

20-Aug-2018
Društvo se i danas treba emancipirati da bi razumjelo ženu

20-Aug-2018
Moramo prestati da živimo strahove malih razlika

19-Aug-2018
Žmurimo pred stvarima koje su izvan zakona, morala, dostojanstva

19-Aug-2018
Kleža uvijek ima publiku

17-Aug-2018
Godine koje su određivale sudbinu generacija

17-Aug-2018
Univerzum bezbrojnih kombinacija

17-Aug-2018
Nušić kao rijetko koji pisac poznaje naš mentalitet

17-Aug-2018
Nušić naš balkanski i svagdanji

15-Aug-2018
Neliberalizam nam ukida kritičko mišljenje I humanizam

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

20-Jul-2018
Ikona – umjetnost ili religija

19-Jul-2018
Grabarić: Sami smo stvorili šizofreni svijet

17-Jul-2018
Najdžel Kenedi: Svijet je izgubio empatiju

17-Jul-2018
Spektakularna satira o nama, vlasti, Evropi

15-Jul-2018
Spektakl Najdžela Kenedija ispred Starog grada

15-Jul-2018
Furiozna komedija o političkoj manipulaciji

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.