Novosti > Gdje je mjesto pojedinca u totalitarnom svijetu

Objavljeno: 28-Jul-2017

Gdje je mjesto pojedinca u totalitarnom svijetu

About Us

Dramski program Grada teatra ponovo je doveo u Budvu Maju Pelević, poznatu angažovanu beogradsku dramatičarku, koja se na Gradu teatru s velikim uspjehom predstavila još 2007. godine, dramom „Skočiđevojka“, po motivima pripovjetke Stefana Mitrova Ljubiše (premijerno izvedena kao festivalska koprodukcija). Ona je ovog ljeta stigla sa autorskim  projektom „Sloboda je najskuplja kapitalistička reč“, koji potpisuje zajedno sa Olgom Dimitrijević.

Produkcija Bitef teatra iz Beograda, koja je premijeru doživjela u prestižnoj selekciji prošlogodišnjeg, jubilarnog Bitef festivala, izvedena je preksinoć pred prepunim gledalištem scene Terase između crkava. Riječ je o predstavi koja je inspirisana istraživanjem i putovanjem autorki u najizolovaniju zemlju na svijetu, koja i danas pobuđuju pažnju i osudu ostatka svijeta – Sjevernu Koreju, i preispituje ideju slobode u doba sve većeg globalnog nadzora čovjeka. Tako publika postaje posmatrač i sudionik svojevrsne „turističke ture“ po zemlji koja se još uvijek smatra zastrašujućim simbolom jednog autoritarnog, diktatorskog i nedemokratskog svijeta, u kojem su ukinute sve lične i građanske slobode pojedinca, kao i njegova indivudualnost. Maja Pelević i Olga Dimitrijević, kroz svoj razigrani duo – performans, uz pomoć video materijala snimljenog na putovanju, na licu mjesta, u oko sat i po igre, daju gleodaocima jednu dinamičnu, nepredvidljivu, razigranu i raspričanu sliku države sa najzatvorenijim društvom na svijetu,     sa stanovništvom koje, u ogromnoj većini ne može da putuje izvan svoje zemlje, a često ni unutar nje, koje ne posjeduje savremena sredstva komunikacije, ne zna strane jezike, a sa strancima nema prilike da se susretne…

Kako je izjavila Maja Pelević, predstava „Sloboda je najskuplja kapitalistička riječ“, koju je publika uprkos kiši ispratila ovacijama, postavlja i pitanja kolika su ograničenja našeg mišljenja uslovljena stalnim propagandama i konteksta iz kojeg mi dolazimo, koliko je pojam slobode relativan i određen društveno-kulturnim kontekstom, da li je kult ličnosti gori od nevidljivog kulta kapitala, šta nam Sjeverna Koreja – posljendji ostatak Hladnog rata – govori o našem, „zapadnom“ svijetu? Da li je jedina mogućnost da se izbjegne imperijalistiočka dominacija posjedovanje atomske bombe, da li socijalističko uređenje nužno mora da bude i totalitarno,  dokle su dosegli demokratija, građanske i lične slobode pojedinca u zemljama na ovim našim prostorima...

„Bila mi je velika čast da igram u Crnoj Gori, posebno u Budvi, zato što polovinu svoje godine provodim u Bečićima, tako da se osjećam kao da sam ovdje „lokalna“. Posebno zadovoljstvo bilo mi je to da igram pred publikom koja je uprkos kiši ostala da predstavu odgleda do kraja. Zadovoljna sam i reakcijama, a naravno, posebno time što tokom predstava u Starom gradu više nema muzike i možemo nornmalno da igramo. Sam projekat „Sloboda je nasjkuplja kapitalistička riječ“ je prvi ovakve vrste koji sam do sada radila, napravila sam ga zajedno sa dramaturškinjom Olgom Dimitrijević, i specifičan je po tome što je neka vrsta naše refleksije na putovanje po Sjevernoj Koreji. S obzirom da je ova tema takva kakva jeste, specifična sama po sebi onda, naravno, kada se nalazimo u nekim drugim okolnostima, na gostovanjima, a dosta smo putovali sa ovom predstavom po regionu, bile smo i u Grčkoj, Indiji, Rumuniju, uskori idemo i u neke druge zemlje, onda pokušavamo da je prilagodimo  mjestu gdje je igramo. Nekada se stvari same po sebi potrefe, bez da ih prilagođavamo, kao recimo, ovdje u Budvi – rekla je Maja Pelević.

Kako je istakla Olga Dimitrijević, ova predstava ima svoj festivalski život, i to dobrim djelom u onome što zovemo ističnom Evropom.

“Stigle smo, eto, i do jedne indijske države na jugu, koja ima vrlo ozbiljan politički bek graund. Njihov pozirišni festival ima isto tako kao i Budva jednu vrlo profilisanu i obrazovanu publiku, koja je sjajno komunicirala sa našom predstavom, kao i gledaoci u svim drugim gradovima u kojima smo bile do sada. Na neki način, ta tema Sjeverne Koreje mnogo nam više može reći o čitavom svijetu i društvima u kojima danas živimo, nego o samoj toj državi, što je i bila naša želja sa ovom predstavom. Ono što je takođe zanimljivo je i to da ovu predstavu prvi put igramo na otvorenom, što je potpuno novo iskustvo – taj fenomenalni ambijent pored mora, sa gromovima na horizontu i kiši koja počinje da lije, i jako mi je drago što publika nije odustala I što smo je odigrali do kraja – istakla je Olga Dimitrijević.

27.07.-Dan           

17-Sep-2018
Drama velikog španskog pesnika i ljubitelja slobode

17-Sep-2018
Živimo vrijeme poraza ljudskosti

28-Aug-2018
Našim političarima ne odgovara pomirenje naroda

21-Aug-2018
Trag vremena - štit, knjiga i nakit

21-Aug-2018
Muzika i umjetnost bez granica

21-Aug-2018
Kad u teatru neko posegne za poezijom uvijek ima publiku

20-Aug-2018
Društvo se i danas treba emancipirati da bi razumjelo ženu

20-Aug-2018
Moramo prestati da živimo strahove malih razlika

19-Aug-2018
Žmurimo pred stvarima koje su izvan zakona, morala, dostojanstva

19-Aug-2018
Kleža uvijek ima publiku

17-Aug-2018
Godine koje su određivale sudbinu generacija

17-Aug-2018
Univerzum bezbrojnih kombinacija

17-Aug-2018
Nušić kao rijetko koji pisac poznaje naš mentalitet

17-Aug-2018
Nušić naš balkanski i svagdanji

15-Aug-2018
Neliberalizam nam ukida kritičko mišljenje I humanizam

14-Aug-2018
Na srpskoj književnoj sceni su faraoni i karteli

14-Aug-2018
Ništa kod Vučića nije fascinatno da zasluži scenu

13-Aug-2018
Studija od izuzetnog značaja za pozorišnu umjetnost regiona

13-Aug-2018
Društvo banalizuje klasike

12-Aug-2018
Opseg emocija skratili smo na najmanji broj

12-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

11-Aug-2018
Premijera „Krvavih svadbi“ ispraćena ovacijama

9-Aug-2018
Autentično i impulsivno čitanje Lorkine poezije

9-Aug-2018
Impulsivna predstava koja pripada Mediteranu

9-Aug-2018
Večeras predstava kakvu Grad teatar zaslužuje

8-Aug-2018
Klasika nije i ne može biti dogma

7-Aug-2018
Svaki čovjek može da bude glumac, ali pitanje je ko je pravi umjetnik

7-Aug-2018
Živim svoj lični feminizam

7-Aug-2018
Veliki, plemeniti gospodin pozorišta

6-Aug-2018
Spomenik crnogorskom pozorištu

6-Aug-2018
Glupost je postal instrument vladanja

3-Aug-2018
Priča o sistemu i stradanju pojedinca

2-Aug-2018
Glas žena iz manjih sredina

1-Aug-2018
Zašto se vječno smijemo Nušiću

1-Aug-2018
Đorđo Sladoje predstavio novu zbirku poezije na Trgu pjesnika u Budvi

30-Jul-2018
Istina nikada nije nova, samo je nov način na koji se priča

27-Jul-2018
Svaka generacija mora ponovo reći šta je istina

27-Jul-2018
Mediteran u djelima crnogorskih slikara

26-Jul-2018
Andrić nam je, kao Hrist, svima oprao noge

24-Jul-2018
Da biste znali kuda idete, morate da imate elitu

24-Jul-2018
Dvoržak za ekstazu publike

23-Jul-2018
Mitologija nije nego vidljiva, odnosno nevidljiva estetika

22-Jul-2018
Šekspir u parodiji ovoga vremena

22-Jul-2018
Treba čitati da bismo živjeli

20-Jul-2018
Ikona – umjetnost ili religija

19-Jul-2018
Grabarić: Sami smo stvorili šizofreni svijet

17-Jul-2018
Najdžel Kenedi: Svijet je izgubio empatiju

17-Jul-2018
Spektakularna satira o nama, vlasti, Evropi

15-Jul-2018
Spektakl Najdžela Kenedija ispred Starog grada

15-Jul-2018
Furiozna komedija o političkoj manipulaciji

NAPOMENA: “Grad teatar” ima isključivo pravo izmjene programa ili učesnika navedenih u programu, tj. otkaza nastupa pravnim ili fizičkim licima sa kojima nije zaključen pisani ugovor do dana nastupa.